Friday, May 15, 2015

Byte utav Bälgar på mitt 290 Drev

290-SP Drev

Kåpan för växel förare borta

Ta bort låsskruvar för sprintarna i skölden.

Skruva loss slagklämman till Knutbälg. 

Ta bort låstappen för sköldkåpan.

Man behöver två (minst 30mm) M6 bultar som
avdragare.Bultarna pressar ut lagret.

Lossa  hållare för växelvajer.

Skruva av växel hållaren (bulten).
Räkna antal varv så att det blir rätt
vid återmontering.

Ta bort lås sprintarna för trim cylindrarna.

Fick låna en avdragare för att få loss sprintarna till sköld/drev.
Använde en M8 gängstav som skruvas in genom avdragare in i sprintarna.
Avdragaren är som ett rör med ena änden "stängd" förutom ett litet hål
så att gängstaven kommer in. Fungerade klockrent!!
Hade två brädor som drevet stod på innan sprintarna lossades.

Här har jag hängt av drevet ca. 65kg så det går att lyfta.


Dom gamla bussningarna byts ut.

Ny avgas & Knut bälg. Hade även planer på att
byta vatten slangen men blev avråd att göra detta.
Tydligen verkar det vara någon bult eller liknande som måste
lossas på insidan och denna brukar gå av. I och med att det är
en vattenslang så byte jag inte den nu. Värsta scenario är att jag inte
får tillräckligt med vatten till kylning och att motorn går varm.
Men man har ju alltid koll på vatten tempen , eller hur ;)



Drevet återmonterat och även fått ett lager färg.
Var lite struligt att få drivaxeln på rätt plats men annars
gick det rätt smidigt. Tips är att dokumentera hur dom gamla slangklämmorna
satt. Det är inte mycket spelutrymme man har att dra åt dom sen.
Det som finns kvar på drevet att göra är att byta olja och då använda nya packningar
för oljepluggarna/skruvarna. På mitt 290 drev är det vanlig motorolja (Mineral) som ska användas.

1 comment:

  1. As always as widespread contractors go, you are in inappropriate hands with those men! casino utan svensk licens

    ReplyDelete